Auto

Auto\’s

De meeste mensen beschikken tegenwoordig over 1 of meerdere auto’s.  Dit is niet altijd zo geweest. Rond 1900 reden er nog maar 200 auto’s in Nederland en nu zijn dat al bijna 9 miljoen personenauto’s. Het merendeel bestaat uit benzineauto’s, gevolgd door diesel, gas en elektrisch aangedreven voertuigen. Elektrisch rijden neemt toe en is vooral onder oudere weggebruikers populair. De gemiddelde leeftijd van personenauto’s is ongeveer 11 jaar. In alle provincies neemt het autobezit toe. Alleen in de grote steden is een lichte daling zichtbaar. De hoge parkeerkosten zijn daar een oorzaak van. Verder is in de grote steden het openbaar vervoer een prima alternatief voor de auto. Jaarlijks komen er zo’n 200.000 nieuwe auto’s bij op de weg. Het percentage elektrische auto ligt nu nog maar op rond de 2 procent.

Automerken

De eerste auto die in Nederland rondreed was een Benz. In de jaren die volgden zijn er vele nieuwe automerken bijgekomen. Een aantal bekende merken uit de zeventiger jaren zijn: Opel Kadett, Ford Taunus en Lada. Met het steeds verder toenemende autogebruik is ook het aantal soorten en merken auto’s explosief gegroeid. Ieder jaar komen er weer nieuwe merken en types op de markt. Het aandeel nieuwe auto’s dat wordt verkocht is onverminderd groot. Veel mensen besluiten ook tot aanschaf van een occasion. De Volvoxc90 occasion is een mooi voorbeeld van een veel verkochte auto. Bij de autodealers kan je een mooi beeld krijgen van de keuzes die er zijn.

Toekomst van de auto

De verwachting is dat de elektrische auto de komende jaren zijn definitieve doorbraak gaat maken. Er komen steeds meer betaalbare modellen op de markt. Ook de fiscale voordelen, waaronder het niet betalen van wegenbelasting, is voor velen een drijfveer om elektrisch te gaan rijden. Er zijn plannen om vanuit de overheid een aanschafsubsidie te verstrekken bij het kopen van een elektrische auto. Daarnaast zal de belasting op benzine en dieselauto’s wellicht gaan stijgen. In een aantal grote steden zijn nu al milieuzones waar oude dieselauto’s geweerd worden. Gezien de noodzaak voor het milieu zullen dit soort zones en maatregelen alleen maar toenemen.  Naast de elektrische auto is de branche volop in beweging met alternatieven. Een van de belangrijkste doelen van de industrie is om een goede vervanger voor de verbrandingsmotor te vinden. Puur elektrisch rijden heeft momenteel een grote voorsprong maar er zijn nog meer duurzame brandstoffen in ontwikkeling. Zonnekracht is de krachtigste duurzame energiebron beschikbaar en veel fabrikanten experimenteren al met panelen op de auto’s. Een alternatief op stekkerauto’s zijn waterstofauto’s. Deze aandrijvingen gebruiken een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De ontwikkelingen zullen zich in snel tempo op blijven volgen.