Nog veel nodig voor meer EV’s op de weg

Dat elektrisch rijden de toekomst heeft, daar zijn de meesten het wel over eens. Dat er echter nog veel nodig is voordat de elektrische voertuigen de openbare wegen zullen domineren, is ook duidelijk geworden. In een rapport van belanghebbenden is naar voren gekomen wat er zoal nog nodig is voordat er een massale overstap naar elektrisch rijden wordt gemaakt in Europa. Het is dan ook interessant om eens te bekijken welke zaken allemaal meespelen hierin. Er zijn een aantal zaken die volgens kenners op dit moment aandacht verdienen om te kunnen slagen.

Een gebrek aan goede laadpunten

Als er één probleem is dat volgens de belanghebbenden aangepakt moet worden, dan is het wel de mogelijkheid om op te laden. Uit een inventarisatie blijkt dat in Europa niet meer dan 145.000 goede laadpunten te vinden zijn. Het gaat dan om openbare punten. Dit lijkt misschien een grote hoeveelheid op het eerste gezicht. Afgezet tegen de totale oppervlakte van het continent Europa blijkt dit echter wel heel weinig. Dit valt ook de consument op. Dit is dan ook een belangrijke reden om nog niet te willen overstappen naar een goede elektrische auto op dit moment.

Te weinig stimulerende maatregelen

Het is ook belangrijk om te beseffen dat de elektrische auto in veel landen nog niet zo bekend is als in bijvoorbeeld Nederland het geval is. In veel landen is het nog altijd zo dat er maar weinig stimulerende maatregelen worden genomen om het elektrisch rijden te bevorderen. Om die reden is er dus ook bij de consument geen aanleiding om zelfs maar over de overstap na te denken. Dit komt dus ook de ontwikkeling niet ten goede. Het is volgens de belangenorganisaties dan ook essentieel dat dit een belangrijk punt van aandacht wordt in de komende periode.

Het behalen van doelstellingen

Dat op dit moment de aandacht naar de ontwikkeling van het elektrisch rijden uitgaat, heeft vooral te maken met de gestelde doelen. Die lijken niet haalbaar met het huidige tempo waarin het aantal elektrische auto’s toeneemt. Het is vooral goed om te weten dat bijvoorbeeld voor het jaar 2030 een beoogd aantal laadpunten van 2,8 miljoen in de doelstellingen staat. Dat is het twintigvoudige van wat er op dit moment aan openbare laadpunten langs de Europese wegen te vinden is. Er is daarom dus enige snelheid in de ontwikkeling geboden, zo stellen de organisaties in het rapport.

Meest Recent

Risicobeheersing: praktische tips voor elk project en team

Risicobeheersing. Het klinkt misschien als iets wat alleen grote bedrijven of ingenieursbureaus moeten doen, maar eigenlijk is het voor iedereen relevant. Of je nu...

Stijgende bouwkosten in 2023: oorzaken en gevolgen voor jou

Inflatie heeft een directe impact op de bouwkosten. Wanneer de algemene prijsniveaus stijgen, worden ook de kosten van bouwmaterialen, arbeid en transport beïnvloed. Dit...

Hoe stijgende materiaalprijzen en arbeidstekorten bouwkosten beïnvloeden

De kosten van bouwmaterialen hebben een aanzienlijke invloed op de totale bouwkosten. In 2023 zien we een duidelijke trend van stijgende materiaalprijzen, veroorzaakt door...

Stijgende bouwkosten in 2023: uitdagingen en oplossingen

De bouwsector staat in 2023 voor aanzienlijke uitdagingen, waarvan de stijgende kosten een prominente rol spelen. Deze toename in bouwkosten is voornamelijk toe te...

Lokale bedrijven in roswinkel: de kracht van gemeenschap en duurzaamheid

In Roswinkel, een charmant dorpje dat zijn eigen unieke karakter heeft, spelen lokale bedrijven een cruciale rol in het levendig houden van de gemeenschap....